San Miguel de Tucumán, l’Argentina, 1973

Tomás Saraceno

“No sé si l’art pot canviar el món, però sé que la seua percepció pot ser part del projecte de salvaguardar el nostre planeta. L’art pot convertir-se en una altra cosa, formar noves aliances, noves formes d’interaccions que poden interrompre el sistema, instar un canvi”.1

Tomás Saraceno és un artista nascut a l’Argentina i resident a Berlín el treball del qual gira al voltant del medi ambient i la seua relació amb els éssers humans. Tal com explica el mateix artista: “No sé si l’art pot canviar el món, però sé que la seua percepció pot ser part del projecte de salvaguardar el nostre planeta. L’art pot convertir-se en una altra cosa, formar noves aliances, noves formes d’interaccions que poden interrompre el sistema, instar un canvi”.1

Després d’estudiar Arquitectura i Art a Buenos Aires, Frankfurt i Venècia, Saraceno va establir el seu estudi a Frankfurt en 2005 per a traslladar-lo a Berlín en 2012, on ocupa l’antiga fàbrica de paper fotogràfic AGFA. Durant més de dos dècades, ha explorat la possibilitat d’una futura existència aèria com a part del seu projecte en curs Air-Port-City/Cloud City, una utopia de metròpolis voladores formades per plataformes habitables similars a cèl·lules que migren i es recombinen tan lliurement com els núvols mateixos. Estos projectes han donat lloc a la comunitat artística internacional i interdisciplinària coneguda com Aerocene, que busca crear un ambient lliure de fronteres i de combustibles fòssils. Com a membre d’esta comunitat, Saraceno va aconseguir en 2015 el rècord mundial del primer i més llarg vol tripulat i propulsat només per la força del sol.

El seu profund interés per les aranyes i les seues teranyines l’han portat a crear tot un departament en el seu estudi dedicat a la investigació d’estos animals i a treballar amb les teranyines com a material per a les seues obres d’art. Tal com assenyala l’artista: “Vaig començar a veure la tela d’aranya com una molècula, després em vaig interessar en el treball que implica fer-la i finalment la vaig expandir encara més, com un estudi de galàxies, de pols còsmica, d’intercomunicació”. Part d’este treball va poder veure’s en una exposició que va tindre lloc en el Palais Tòquio de París en 2018.

Saraceno ha col·laborat amb institucions tan prestigioses com el Massachusetts Institute of Technology, l’Institut Max Planck, la Universitat Tecnològica de Nanyang, l’Imperial College de Londres i el Natural History Museum de Londres

La col·lecció Hortensia Herrero posseïx diverses obres de Saraceno, entre les quals destaca una instal·lació realitzada específicament per al vestíbul del seu centre d’art i que està composta per sis elements distribuïts en diferents altures. Esta obra, encarregada per Hortensia Herrero en 2018, va ser la primera instal·lació permanent creada expressament per al museu, a la qual després seguirien diverses més d’altres artistes. En esta, Saraceno desplega les seues conegudes clouds de colors, a mitjan camí entre els núvols que poblen els nostres cels i les teles d’aranya que s’estenen per la naturalesa. Unes obres de gran bellesa poètica que contenen també el missatge de respecte pel medi ambient que impregna tota la seua obra.

1 Totes les cites de l’artista estan preses de Devid Gualandris, “In Conversation with Tomás Saraceno, the Artist who Wants Us to Enter a non-Human World of Vibration”, www.ignant.com.

Mostra de les seues obres en el CAHH